"Det är heeelt elefantastiskt"

(Citat av Elly Fagerström!) Hallå ja! Hur är läget med alla hemma i kylan? Här är i alla fall allting toppen, trots att det idag var lite kyligare och på eftermiddagen fick vi lite regn. Tror temperaturen låg på runt 28 grader, livet är, med andra ord, hårt i Tanzania! Dagen började med att vi allihopa skulle infinna oss vid frukosten kl. 7.30 för att vara redo för avfärd mot nationalparken Mikumi! Eller 27 av oss skulle dit, medans de resterande 6 st istället skulle till ett badställe, istället för safarin! Iväg kom vi i alla fall, om än ca 15 minuter senare, men men.. This is Africa liksom! Om det är något som vi alla har lärt oss här nere är att tiden är ingenting man egentigen kan lägga så stor vikt på, människor kommer och går som de vill och man ska inte få slaganfall om vissa tider inte hålls på minuten. Bussresan åktes i 2 pass, det första på hela fyra timmar, i vår lilla buss som nu precis räckte till alla som var med. Dock kändes det inte alls så länge, då vi åkte genom de mest underbara städer, byar och landskap som tänkas kan! Det var annat än lilla platta Skåne det! Vid lunchtid stannade vi till i en stad på vägen och åt på ett hotell som låg där! Riktigt god mat hade de och, till allas förfäran, hade de även en pool! Men inget att göra åt det, vi fick snällt tåga in i bussen igen och fortsätta åka; och om man tänker efter är safari strået vassare än pool! ;-) Redan efter ca 1 h kom vi in i nationalparken och direkt började vi alla att trycka näsan emot varenda fönster i hela bussen, i hopp om att få se något. Men då vi bara var i början av parken blev det snart ganska oseriöst, och efter en stund hade vi sett både påskharen, en Theo och en enhörning! Ju närmare den ”riktiga” ingången till nationalparken vi kom, hann vi dock se både giraffer, elefanter (eller smååååå gråa prickar långt, långt bort) och olika antiloper. Väl framme fick vi dock det tråkiga beskedet att det inte gick fler guider idag, utan att vi istället skulle åka till hotellet och komma på två safaris imorgon istället. Så det var bara att köra vidare till hotellet vi skulle vi skulle bo på, som låg i en by 10 minuter bort, nämligen Snake Park Hotel! Spännande värre, och många av oss blev ganska nervösa över hur rummen skulle se ut när vi direkt blev visade alla burar med ormar och krokodiler. Det var dock ingenting som vi hade förväntat oss, för efter att vi alla lyssnat på guiden om de olika ormarna de hade och även fått hålla två olika ormar, blev vi visade de sötaste små husen som både hade fungerande toaletter och myggnät! Lyx med andra ord! Ganska snart efter det var det middag, och där blev det trerättersmiddag bestående av soppa, buffé och sockerkaka. Väldigt gott efter en heldag i bussen kan vi ju säga! Efter det drog de flesta av oss tillbaka till rummen inne på vårt rum var det släckt redan kl. 22.17! Man har vant sig riktigt mycket med att gå och lägga sig tidigt under denna resa, och inte sitta uppe sent trots att man ska upp tidigt. Men saken är den att när vi alla har ätit middag på kvällen är man så himla trött och det finns egentligen inte så mycket mer att hitta på när mörkret väl har lagt sig! Faktiskt väldigt skönt, och med tanke på att klockan ringer redan 5.30 här imorgon (3.30 hemma i Sverige!) så lär vi nog behöva all sömn vi kan få, för imorgon är det ju också en av alla höjdpunkterna på resan, nämligen SAFARI! Ha det gott, igelkott!