Safari-söndag

Idag blev det en tidig morgon för oss. Tre av oss blev väckta kl. 5 av en armé av flygmyror – och en väldigt stor sådan. Vi andra fick sova en knapp timme till. Sedan väntade en ordentlig frukost för första gången på hela veckan; vi blev serverade en klassisk engelsk frukost: äggröra, bacon, bakade tomater, korv, rostad bröd och en väldigt god omelett. Med mätta magar hoppade vi på bussen.
Efter en halvtimme på skumpiga vägar var vi framme vid entrén till nationalparken Mikumi. Men vid det laget hade vi redan fått se en hel del djur. Vi fick se elefanter, antiloper och giraffer redan när vi började närma oss nationalparken. Till en början var det lite spänt i bussen. Så fort djuren började dyka upp hördes utrop i bussen: ”Giraff”, ”Elefant under trädet” ”Zebror till höger, nej till vänster”. De tydliga beskrivningarna gjorde inte stämningen bättre. Men snart lärde vi oss: ”Elefant klockan två till höger för dem som sitter mitt i bussen”. Alla blev nöjda.
När vi kom dit klev Mohammed, vår guide, in genom bussdörren med ett leende på läpparna. Han presenterade sig, och så började bussen sakta men säkert att rulla in i nationalparken. Under de första fem minuterna rabblade han oavbrutet de olika nationalparkernas areor och kännetecken, som taget direkt ur guideboken. Under tiden körde vi vidare in i parken och under de närmsta timmarna fick vi se djur vi endast sett på tv och bild tidigare! Vi såg antiloper (tre olika raser), gnuer, zebror, giraffer, gamar, vårtsvin, babianer, bufflar och sjakaler. Eftersom det ibland var svårt att skilja på gnuer och bufflar enades vi om att kalla dem ”gnufflar”. Mohammed berättade mycket intressanta blandande saker, som att zebran ursprungligen var brun, en elefant var gravid i 22 mån innan ungen föddes, och att en nyfödd elefantunge väger ca 150 kg (!).
Tillslut blev det paus, och vi stannade vid ett flerhundraårigt baobaträd som vi klättrade och klängde i, inspirerade av savannens babianer. Kort därefter var det dags för en delikat lunch, och direkt vidare till ett stort vattenhål med krokodiler och flodhästar. Flodhästar, ett av världens farligaste och mest aggressiva djur, bara låg och chillade i vattnet. Ibland kom lite bubblor från deras nosar. Väldigt spännande. I slutändan hade vi fått se alla djur som vi hoppats på, förutom savannens kung, lejonet ☹ (och leopard och surrikater).
När vi vid fyratiden hoppade in i bussen för att åka tillbaka till Dar es Salaam visste vi att vi hade en lång resa framför oss, och Niklas och Alexandra bestämde sig för att slå vad om exakt hur lång den skulle bli. Alexandra trodde en att vi skulle anlända till hotellet mellan halv åtta och åtta medans Nicklas satsade på efter klockan åtta. En present stod på spel. Men ett toalettbesök på exakt 7 minuter (Nicklas tog tiden) försenade det hela. Deras tider försköts med 7 minuter av befall från Nicklas. Klockan 8.06 rullade vi in genom grindarna i applåder. Alexandra var vinnare med en minuts marginal.
Hanna, Henrik, Eva, Pernilla, Gunilla och Cecilia fick inte se några sådana djur, utan spenderade helgen på stranden. De har solat och badat, ätit god mat, vilat ut sig och bränt sig – både av solen och på en brännmanet. Ajajaj.
Svettiga kramar från Linnea A, Julia, Katinka, Hanna, Björn C och Frej!